Нощ и ден

Дата:
01.04.2023
(Събота)
Час:
19:00 ч..
Място
Доходно здание
Солист:
Мария Мартинова, пиано
Програма:

К. Дебюси - Отражения II, L 111

Прелюд II, L. 123: VII - Отражения I, L. 110

М. Равел - Нощният Гаспар М. 55

Г. Занон - Нощ и ден

К. Дебюси - Отражения II, L 111 / Прелюд I, L. 117

М. Равел - La Valse, М 72

С програмата от новия си солов албум Nuit et Jour (Нощ и Ден), пианистката Мария Мартинова ще поведе публиката на едно загадъчно и енигматично пътешествие през дебрите и дълбините на човешката душа. В тази програма Музиката ще провокира съзнанието, отвеждайки го до царството на една неизказана и неизразима реалност. Емблематични творби на Дебюси, Равел и съвременния швейцарски ком- позитор Грегорио Занон, чрез техните тайнствени образи, ще докоснат мистериозните взаимоотношения, свързващи природата и въображението. Нощ и Ден е едно завръщане към вътрешния ни храм, който понякога изоставяме, и в който изпитваме нуждата да влезем отново. 

„Музиката, репертоарът, с който работя в даден момент, е посредникът, чрез който мога да споделя това, което се случва в душата ми. Реших, че отправната точка за тази про- грама ще бъде Нощният Гаспар. Предизвикателство, което исках да си дам като пианист. И това е единственият елемент, чисто инструментално, който мотивира избора на репер- тоара. С Нощният Гаспар аз щях да погледна демона в себе си. А кой е този демон? И така започнах да изграждам програ- мата. Кои бяха пиесите, които автентично кореспондираха на това, което усещах в себе си, на атмосферата, която исках да пресъздам? Исках да разкажа историята на феникса, който се завръща към живота, който полита отново. Този албум симво- лизира точно това. Програмата докосва усещането за самота, безвремие. Това, което усещаме, когато сме в тъмнината на душата си. Копнежа, който изпитваме към живота. Тази про- грама разказва за пътя, който извървяваме от сянката към вътрешния си храм, към светлината. Ето така избрах репер- тоара, следвайки единствено вътрешните се осезания.

Когато разбра, че имам идеята да записвам, швейцарският композитор Грегорио Занон ми предложи творбата си Нощ и Ден. Първоначално изразих колебание, но в момента, в който я пресвирих, за мен беше ясно, че тя ще бъде част от албума. Тя подчертаваше водещата линия в програмата: пътят от тъмнината към блясъка на светлината. От нощта на демоните и виденията към експлозията на деня. Да, това е музика, която изисква и заслужава да ѝ се отдели внимание. Колкото по-дълбоко влизам в тази пиеса, толкова повече се удивявам от това как всяка една нота е на мястото си. За мен тя е медитация и транс в едно.

Всяка от пиесите, които са в програмата, е символ.

Валсът на Равел е финалната точка на това вътрешно пили- гримство. Той е символ на разрухата на вътрешните окови, на взрива на егото, на полета. В тази пиеса също има и скрита ирония. Тя е и финалният танц на демоните.“

Албумът е записан в Париж. Представен е по BBC 3 с участието на пианистката, която свири в ефир, и отразен от германската обществена телевизия ZDF.

В много реномирани европейски специализирани издания за музика Нощ и ден е отбелязан като стойностно културно събитие: Прекрасен и чувствително подбран рецитал, чиято основна тема са светлината и мракът. Вода, фантастични сънища и видения обитават света, който Мария Мартинова сътворява от музиката на Дебюси, Равел и съвременния швейцарски композитор Гре- горио Занон. Пианизмът на Мартинова е ту ослепителен, ту нежен и драматичен, докато тя интерпретира яркия звуков свят на тези композитори.

Хореографската поема Валс е замислена още през 1906, частично е нахвърлена в началото на войната и завършена през зимата на 1919–1920. В първия си вариант поемата е написана за концертно изпълнение на две пиана. Първо- началният замисъл е свързан с Виена в епохата на втората половина на 19. век. Замислих този „Валс“ като апотеоз на виенския валс, който в моите представи се смесва с усещането за фантастичното и фаталното кръжене. Освен валсовете на Йохан Щраус тук се мяркат и теми в стила на валсовете на Щуберт, Шуман, Шопен, Шабрие... както и на самия Равел. За мащаба на фаталното кръжене е важен и отзвукът на Мефисто валс. Равел нарича твор- бата си Хореографска поема. Главно действащо лице в нея е валсовият калейдоскоп, който кръжи във формата на рондо с три преливащи един в друг дяла – интродукция като сво- ебразна покана за валс, верига от валсове и заключителна кода. От всички многобройни опити да се изтълкува Валс като че ли най-верен е този на Е. Вийериоз, който вижда в него обобщен израз на танц върху вулкан. За първи път Валс прозвучава през 1920 в Париж, в изпълнение на оркестър Ламурьо под диригентството на Камил Шевиляр. През 1929 Валс получава своето сценично въплъщение в постанов- ката на Ида Рубинщайн в Парижката опера. Започват да се изпълняват и клавирни обработки за две и четири ръце.

Мартинова задвижи музиката на Дебюси в сърцето на една огнена и цветна чувственост. Нейната собст- вена транскрипция на La Valse блести ослепително…

Представянето на албума в рамките на 62. Междуна- роден фестивал Мартенски музикални дни е неговата бъл- гарска премиера.

 

62. Международен фестивал „Мартенски музикални дни“ се организира от Община Русе под патронажа на Министерството на културата.

 

Основни спонсори и дарители на фестивала: А1 България ЕАД, ОББ АД, „Овергаз Инк“ АД, „Дунарит“ АД, „Гамаконсулт“ ЕООД, „Булмаркет“ ДМ ЕООД, „Линамар Лайт Метълс Русе“ ЕООД, „Дунавтурс“ АД, „Скални материали“ АД, БТБ България АД, Хотел „Дунав плаза“, „Мегахим“ АД, ВИК ООД - Русе, „Общински пазари“ ЕООД, Винарска изба „Нисово“.

 

Пратньори: Държавна опера – Русе, НУИ „Проф. Веселин Стоянов“, Русенска художествена галерия, Продуцентска компания „Персей“, ОП „Русе Арт“.

 

Основни медийни партньори: БНР, БТА, Радио Русе, РТВЦ – Русе, TV1, Live7 TV и русенските печатни и електронни медии.

  • 1

  • 1

ПАРТНЬОРИ

СПОНСОРИ И ДАРИТЕЛИ

МЕДИЙНИ ПАРТНЬОРИ

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

Сайтът използва бисквитките (“cookies”), които ни помагат, за да предоставим определени функционалности. Продължавайки да използвате този сайт, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“ съгласно нашата Политика за използване на бисквитки.
ОK
© Мартенски музикални дни 2012 - 2025 | Design & Development by FORMA Design Bureau